19 x 1 gemeente

Ik ben verhuisd, voor de 5de keer op 6 jaar tijd.  En dat vlak voor de verkiezingen. Ik kom dus op in een gemeente die voor mij helemaal nieuw is. Burgemeester worden zit er niet in.  Die heeft Brussel trouwens toch genoeg.

Koekelberg dus. Dat Tinne Van der Straeten nu maar stopt met verhuizen lachte iemand bij Ecolo. Het wordt verwarrend, want voor Koekelberg woonde ik in Sint Joost.  Daarvoor in Schaarbeek vlak aan het Liedtsplein. Daarvoor twee keer Elsene. Allemaal op 6 jaar tijd. Werken doe ik in Anderlecht. Start to Runnen  elke dinsdag op de piste op het einde van mijn nieuwe straat: Molenbeek. De dichtsbijzijnde Delhaize 10 minuten verder ligt al in Jette. De gemeente kondigt haar bestaan fier aan op een lichtreclame: Jette, een dorp in de stad. Maar stemmen doe ik dus in Koekelberg. Opkomen ook, op de lijst Ecolo/Groen!

Op zich heb ik geen problemen met 19 gemeenten. Molenbeek telt 80 000 inwoners, dat is een stad. Schaarbeek 100 000, in Vlaanderen heb je daar al gauw een paar gemeenten voor samen. Zelfs de kleintjes Sint Joost en Koekelberg komen aan 20 000 inwoners. Brussel onderverdelen in beheersbare gedeelten, waarom niet?

Het probleem is dat de lokale overheden zichzelf niet zien als een onderdeel van een geheel, maar als eilandjes in de stad. De 19 burgemeesters bijvoorbeeld gedragen zich als burgemeesters van een dorp en zijn allemaal met hun eigen ding bezig. In Koekelberg heb je de dynastie Pivin. Pivin senior zorgde overal voor brede straten, Pivin junior voor parkeerplaatsen en geen fietspaden. Thielemans van Brussel Stad en Decourthy van Elsene maakten ruzie over wie voorzitter mocht zijn van de politiezone. Sint Joost en Schaarbeek vochten dan weer een robbertje uit over het mobiliteitsplan van Sint Joost dat voor problemen zorgde in Schaarbeek. Resultaat: iedereen heeft altijd wel een paraplu in de aanslag voor falend of afwezig beleid. Als de bewoners van de Vrijheidslaan een fietspad willen en dat komt er niet: schuld van het gewest. Teveel sluipverkeer in Koekelberg: dat komt van de omliggende gemeenten. Zo is het makkelijk natuurlijk. De meest logische oplossing is bevoegdheden overhevelen naar het gewest. Ik ben er voorstander van. Maar op 8 oktober zullen er 19 nieuwe ambtstermijnen ingaan voor 19 burgervaders.

Bevoegdheidsherverdeling is noodzakelijk, maar voorlopig geen feit. Een mentaliteitswijziging is nodig. Een burgemeester die zelf beseft dat het onzinnig is dat hij 1/19 mobiliteitsbeleid voert. Zijn collega’s rond de tafel brengt en met een echt realistisch plan komt. De burgemeesters zien de gewestelijke minister van mobiliteit niet graag. Maar wat staat hen in de weg om afspraken te maken over parkeerbeleid? Dat ze hun eigen inwoners en lokale handelaars maximaal tevreden willen stellen met parkeerkaarten naar believen.

Burgemeester kan maar beter een ceremoniële functie zijn. Dan kan wat mij betreft Pivin bevoegd blijven voor feesten. Moureaux kan verder dialogeren in Molenbeek met de verschillende gemeenschappen. Thielemans het volgende prinselijke huwelijk voltrekken.

Ondertussen wordt Brussel dan misschien echt autoluw, fietsvriendelijk en verkeersveilig.

Advertenties

1 comment so far

  1. bartje on

    En hoe valt het ondertussen mee in Koekelberg?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: