Waarom Brussel Ken Livingstone nodig heeft

Om Brussel autoluw te maken, veiliger en gezonder.  Op zich zou Red Ken, de socialistische burgemeester van Londen, niet nodig hoeven te zijn.  We hebben zelf wel wat in huis: burgemeesters genoeg én een socialist bevoegd voor mobiliteit. Maar het ontbreekt ons aan een visie op grootstedelijke mobiliteit.  Brussel moet ambitieus zijn, en daarom hebben wij Ken Livingstone nodig.

Om iets te doen aan de congestieproblemen van Londen voerde Ken Livingstone in 2003 de congestion charge in.  Dit komt er op neer dat je in een bepaalde zone 8 pond moet betalen als je er met de auto rijdt.  Die zone is ongeveer 21 km² groot.  Ken Livingstone voerde de congestion charge in om de files aan te pakken en om mensen aan te zetten zich op een andere manier te verplaatsen.  De opbrensten van de heffing worden grotendeels in het openbaar vervoer gestoken.

Resultaten? Na de invoering van de tolheffing rijden 50 000 minder wagens centraal Londen binnen, een vermindering met 16%.  De gemiddelde verplaatsing gebeurt sneller, omdat de fileproblemen met 30% verminderd zijn. Het openbaar vervoer is een groot succes. De luchtkwaliteit gaat er fors op vooruit: fijn stof dat in de lucht komt door de uitstoot van wagens daalt me 12%.

Jamaar, zeggen ze dan in Brussel, wij willen geen sociaal kerkhof in Brussel.  Inwoners van de tolzone in Londen krijgen een reductie van 90%.  Bovendien blijkt dat net de inwoners heel positief zijn omdat hun levenskwaliteit stijgt: minder files, minder auto’s, beter openbaar vervoer, gezondere lucht, …

Stel nu dat je in Brussel een systeem zou uitwerken in binnen de kleine ring.  Je voorziet een korting voor inwoners, je geeft die inwoners ook een korting op de mivb, je spendeert de opbrengsten aan de uitbouw van de mivb en fietspaden.  Ik ben ervan overtuigd dat de leefbaarheid van Brussel er een pak op vooruit gaat. 

Natuurlijk is een stedelijke tolzone niet zaligmakend.  Het parkeerbeleid moet mee in het bad, anders wordt Brussel een grote openluchtparking.  Minder auto’s is 1 ding, maar als ze niet meer hoeven stilstaan gaan ze misschien sneller rijden, de inrichting van ambitieuze zone 30’s is een must.  En uiteindelijk is het beter dat iedereen gewoon betaalt voor de vervuiling en overlast die hij of zij veroorzaakt via een slimme kilometerheffing.

Amsterdam, Stockholm, Parijs, Münster, … de steden wijzen de weg.  Brussel ontbreekt in het rijtje en daarom hebben wij Ken Livingstone nodig: een man met een visie. 

Advertenties

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: