Spaarlamp

Vorige week gaven Eloi Glorieux en ik een infoavond over kernenergie en klimaat in Steenokkerzeel. Uitgenodigd waren mensen uit Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst, Kortenberg. Tom was er ook, de zoon van ons groen! gemeenteraadslid Erik Torbeyns. Ik ken Erik al een tijdje, want hij werkt ook voor Groen! Ik ken ook zijn vrouw, van wie ik een prachtige tekening thuis heb, en hun 3 zonen die altijd mee gaan op zomerw-e. De jongste verjaart trouwens meestal tijdens het zomerw-e. Maar nu was Tom er dus.

Eloi hield een hele uiteenzettting dat kernenergie niet economisch is, niet milieuvriendelijk, niet veilig en dat het de verspreiding van kernwapens in de hand werkt. Ik vulde aan dat de electriciteitsvraag in de toekomst essentieel is. Want wat die vraag gaat zijn, daarover net verschillen al die studies van mening. Greenpeace gaat uit van 3,5% energiebesparing, terwijl D’Haeseleer en Voka uitgaan van 1 à 2% stijging. En dan concluderen zij: dus heb je wel een kerncentrale nodig.

Maar je kan het ook omdraaien. Er is immers een heel potentieel aan energiebesparing en energie-efficiëntie. Een beleid dat daar niet op inzet, speelt de nucleaire lobby in de kaart. En dan houd ik altijd een pleidooi voor productnormen: alleen nog energiezuinige toestellen, die bovendien maar 1 watt gebruiken in standby. Eén van mijn stokpaardjes: verbied de gloeilamp. Verlichting is 15 à 20% van het huishoudelijk budget. Met spaarlampen heb je 80% lager gebruik. Alle gloeilampen weg, dan kan je nog een kernreactor afzetten.

Vandaag vertelde Erik dat Tom vorige week vrijdag na school thuis kwam met een zakje spaarlampen. Want op zijn kamer hing er nog geen enkele spaarlamp. Hij had voor 70 EUR spaarlampen gekocht. Geweldig. Volgende keer krijgt hij er 3 kussen bij.

5 comments so far

  1. marc on

    Ik moet toegeven dat het een kleine inspanning is en na het verhaal van Tom heb ik besloten om morgen al mijn gloeilampen te vervangen door spaarlampen.

  2. Els Keytsman on

    Dag Marc. Goed idee, en je gaat het meteen merken in je portemonnee. Ik verving systematisch alle gloeilampen door spaarlampen, en jaar na jaar daalde mijn elektriciteitsverbruik. Maar sinds ik een aan/uitknop op mijn pc + printer heb geïnstalleerd, en sinds een stroombespaarder heb geplaatst tussen mijn tv, dvd, video en het stopcontact, is de vermindering gewoonweg gigantisch: de jongste afrekening van de elektriciteitsleverancer toonde een minderverbruik van maar liefst 40%.

  3. Karel on

    Om maar te zien hoe milieuvriendelijk gedrag niet eens een offer hoeft te zijn, maar onmiddelijk beloond wordt. Maar Els, druk het niet uit in procenten, maar van eerste keer in centen. Hoeveel euro’s hebt ge elk jaar uitgespaard? En druk die dan nog een keer uit in pinten. Vervang alle lampen door spaarlampen en ge kunt volgend jaar op aalsters carnaval/gentse feesten/ marktrock/ ofzo zoveel pinten meer drinken.
    Dan zijn we mensentaal aan het praten zie!

  4. Tinne on

    Als Els haar uitgespaard geld zou opdrinken aan pinten overleeft ze het niet denk ik. Ik dacht dat ze zo’n 600 EUR terugkeeg. Nu ja, ze kan natuurlijk ook pinten trakteren 🙂

  5. Karel on

    O ja, en niet vergeten: Kleren kopen die niet gestrekenhoeven te worden. Onmiddelijk besparing van energie en werk. Het is toch een rotjob en tijdverlies. En pullekes zijn zo mooi.


Geef een reactie

