Bye Bye Wegenvignet

Het wegenvignet wordt afgevoerd.  Goed zo.  Want een wegenvignet is gewoon een ordinaire belasting voor buitenlanders.  Terwijl een belasting sturend moet zijn.  En mobiliteitsheffingen moeten ervoor zorgen dat het gedrag van de weggebruikers veranderd wordt, minder de wagen nemen, meer openbaar vervoer, de fiets of te voet.  Zodanig dat er minder vervuiling is en minder congestie.  Modal shift heet dat met een duur woord.  En dat kan je bekomen met een slimme kilometerheffing.  Je betaalt per kilometer dat je rijdt, dus volgens de afstand, maar ook volgens het tijdstip en de plaats.  Zo zou je bijvoorbeeld meer betalen als je ’s morgens op de kleine ring in file staat, want de veroorzaakte vervuiling is groter.  Unizo is ervoor gewonnen, de SERV is enthousiast, in Nederland komt het er.  In Vlaanderen met Kathleen Van Brempt nog nadenken tot deze middag om haar standpunt te bepalen.  Eigenlijk is ze tegen.  Omwille van de sociale aspecten.  Wat met iemand die ’s nachts werkt en niet op zijn werk geraakt? Wat met arme mensen die hun auto nodig hebben?  Nu. De bedoeling van een slimme kilomterheffing is mensen te laten betalen per kilometer dat ze rijden.  Dat wil dus zeggen variabele kosten.  Als je het invoert moet je dus gelijktijdig de vaste kosten afschaffen.  Nu betaal je jaarlijkse verkeersbelasting én accijnzen op de aankoop van brandstof.  Dat heeft totaal geen effect om mensen minder te laten rijden.  Integendeel, de autoverplaatsingen stijgen, ondanks de investeringen in openbaar vervoer.  En bovendien is het ook geen eerlijke belasting: of je nu veel of weinig rijdt, de verkeersbelasting blijft hetzelfde.  Als je met een 4×4 ’s morgens een uur in de file staat veroorzaak je bovendien enorom veel vervuiling die betaald wordt door de maatschappij.  Sociaal onrechtvaardig dus.  Bovendien worden sociaal kwetsbare groepen het meest getroffen door die vervuiling: zij wonen het dichtst bij de verkeersaders, wonen in de slechtste huizen, bezitten vaak geen auto en hebben te kampen met een onderaanbod aan openbaar vervoer.  Want ondanks de vele investeringen in openbaar vervoer is basismobiliteit nog altijd geen feit.  De opbrengsten van de kilometerheffing kan je bovendien gebruiken om te investeren in openbaar vervoer.  De meest kwetsbare groepen profiteren er dus wel van: zij zullen minder last hebben van milieuvervuiling en een beter aanbod van openbaar vervoer. 

Volgens de MINA-raad zou een slimme kilometerheffing minder voertuigkilometers opleveren (-15%) en daardoor een positieve invloed hebben op files.  De milieuwinsten zijn nog groter: -15% CO25, -23% fijn stof, -42% NOx. 

Ik ben er echt helemaal voor.  Ik vind niet dat je moet betalen om je auto stil te laten staan in de garage.  Nu hebben we nog ministers nodig van mobiliteit die het idee het overwegen waard vinden.  Om het debat op gang te trekken is er alvast een resolutie van Groen! in het Vlaams Parlement.

Advertenties

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: