Aprilvis

Vandaag kreeg ik voor mijn verjaardag een boek van Jan: Wat is de wat van Dave Eggers. Ik lees heel graag. Heb er vaak te weinig tijd voor. Het is me zelfs al meerdere keren overkomen dat ik in een boek begin, er dan teveel tijd verstrijkt, en als ik verder wil lezen, het eigenlijk te lang geleden is. Dit was zo bijvoorbeeld met Shalimar the Clown van Salman Rushdie. Vervelend, want eigenlijk lees ik ook graag dikke boeken, met ingewikkelde plots, veel karakters. Vorige vakantie las ik bijvoorbeeld A Suitable Boy van Vikram Seth, dat is nu wel echt een heel dik boek, dat een heel lange geschiedenis vertelt. Op dezelfde manier heb ik genoten van The Glass Palace van Amitav Ghosh. De keuze van Jan was zeker niet toevallig, het gaat over een jongen die vlucht voor de oorlog in Soedan.
Maar nu ben ik nog bezig in The Inheritance of Loss van Kiran Desai, winnaar van de Booker Prize. Dat gaat over een meisje in de Himalaya, verliefd op haar leraar. Het meisje woont bij haar oom die een kok heeft van wie de zoon naar Amerika getrokken is. Het gaat over de drang om een land vol ellende te verlaten en in bijna evenveel ellende terecht te komen. Over de hoop op een betere toekomst en desillusie. Migratie, interculturaliteit, het zijn fascinerende thema’s, zeker als ze verteld worden door boeiende auteurs.

ps: nog gekregen: De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst, crocs én een stekelbessenstruik!

No comments yet

Geef een reactie

