De Vakbond

Ik schreef eerder al dat ik een overtuigd vakbondslid ben.  Ik ben het dus ab-so-luut niet eens met Guy Verhofstadt dat de de vakbonden meer moeten bijstaan in het activeren van werklozen en niet meer moeten functioneren als uitbetalingsinstelling.  Ik ben zelf al twee keer werkloos geweest en ik was heel blij dat de vakbond er was om mijn papieren mee in te vullen.  Er zijn veel wilde geruchten over de Hulpkas, laten we het erop houden dat veel werklozen blij zijn dat de vakbonden er zijn.  Maar dat is nog niet zozeer het punt waar ik het meest over viel.  De vakbonden zijn er toch om de rechten van de werknemers te verdedigen, en dus ook ja, als er controle is, mag je je toch laten bijstaan. Activering is volgens mij nog altijd een taak van de VDAB (BGDA in Brussel), en niet van de vakbonden.  En dat stoort mij het meest.  Dat als er gesproken wordt over werkloosheid iedereen het altijd maar heeft over de hangmat en profitariaat. Natuurlijk moet er goede begleiding zijn, op maat, en maximaal toeleiding zijn naar werk.  Maar hallo, wanneer gaan we eens spreken over welke job, voor wie, over kwaliteit, over tijd, over solidariteit.  Ik stel vast dat het nogal vaak de vakbonden zijn die daarover spreken!

No comments yet

Geef een reactie

