Europees Gemeenschapsrecht bis

Ik moet nog redelijk wat doen. En hopen dat ik morgen nog herinner welke kleur ik voor wat gebruikt heb (bevoegdheden commissie: paars, bevoegdheden EP: bruin, bevoegdheden Europese Raad: geel, Verdrag van Amsterdam: roos, …) Verklaring van Laken en Grondwet heb ik overgeslagen, gezien de Europese Top dit w-e is dat nu toch passé. En daarover gesproken: morgen om 16u komt Verhofstadt in de Kamer toelichten wat daar afgesproken is. Over Verhofstadt valt misschien veel te zeggen, maar ik ben een hele grote fan van Verhofstadt wat betreft zijn Europese standpunten. Verhofstadt trok tenminste nog aan de Europese kar én gaf Balkenende onder zijn voeten voor zijn totaal misplaatst gedoe dit w-e. Dus: eerst examen, dan Verhofstadt.

7 comments so far

  1. broer on

    En hoe is het geweest met het examen?

    Verhofstadt trok tenminste nog aan de Europese kar?

    Ik dacht dat Verhofstadt geevolueerd was van ‘Mister nice Guy’ tot ‘lame duck’ op Europees gebied.
    (bron: rooie gazet).

  2. Fré on

    Europees Gemeenschapsrecht I is echt goed te doen, hoor! Sympathieke prof! En komaan, studeren is toch niet vreselijk vervelend!

    Nog veel succes!!!

  3. Tinne VdS on

    Ja! Het was goed te doen, en ik ben er door! Had wel vragen uit de stukken die ik het minst bekeken had, maar ik kon goed uit de voeten met het verdrag.
    @ broer

    Maar nee gij. Engeland, Polen, Nederland, allemaal wilden ze zo weinig mogelijk Europa en zoveel mogelijk uitzonderingen. Verhofstadt en de Belgische delegatie geven dan tenminste nog tegengewicht. Verhofstadt gaan we nog missen als het over Europa gaat!

    Dit blogt Jan Mertens:

    Ik zag de Belgische eerste minister en minister van buitenlandse zaken. Ze vertelden hoe ze het verzet hadden georganiseerd. Zodat tenminste ook de verdedigers van het Europese federale model een stem hadden. Er werd in voetbaltermen gesproken. Er waren de aanvallers, de Nederlanders in dit geval. Er waren de verdedigers, in dit geval de Belgen samen met enkele anderen. En er was vooral veel volk op het middenveld. Het was een eenzaam gevoel, zeiden ze. Maar ik was trots, omdat gezegd was wat gezegd moest worden. Ik zag die uittredende eerste minister buiten wandelen, met een rug die steeds krommer lijkt te worden. En ik dacht: wat zal ik hem missen daar…

    @ Fré
    🙂 studeren is kei tof, maar op het moment dat je moet blokken vind ik het echt heel vervelend. Zeker die laatste 20 pagina’s die gaan er nooit niet meer in (ook al heb ik nog genoeg tijd). Ik vraag me dan bij alles af: wat is het nut? En ik heb altijd betere dingen te doen. Het leed is natuurlijk gauw vergeten als alles ok afloopt.

  4. Fré on

    Tof dat het examen goed verlopen is!!! Welke moet je nu nog doen? Ik zit zelf in derde licentie rechten aan de VUB (dagstudent) en weet dus waarover ik spreek. Als ik je kan helpen met lesnotities of samenvattingen (ik heb er nog wel een aantal op pc staan, maar enkel van derde lic., vrees ik), dan is dat graag gedaan.

    Nog veel succes

  5. Karel on

    Misschien nu eens tijd om iets van je te laten horen?

  6. raf on

    Toch voor het gemak even vergeten dat Verhofstadt ons niet heeft geraadpleegd ivm de Europese ‘Grondwet’ en Balkenende dat wel deed met de Nederlandse bevolking. Als uiting van een democratische ingesteldheid kan dat tellen. En zijn er echt geen regionale belangen meer in het spel of dient alles op supra-nationale schaal beslist te worden, ver boven de hoofden van de mensen? Moet Groen! eens niet wat meer naar naar diezelfde mensen luisteren, ipv intellectuele en technocratische gesprekken te voeren met gelijkgezinden?

  7. tinnevanderstraeten on

    De groenen waren ook voorstander van een referendum, maar wel eentje op Europees niveau. Dat alle stemmen van alle landen in 1 pot zouden gaan, en dan een globaal resultaat zouden geven. Want, zowel in Frankrijk en Nederland ging het voor een groot stuk over nationale politiek, eerder dan over de grondwet zelf. Nee, niet alles moet op Europees niveau beslist worden. Politieke beslissingen moeten genomen worden op het meest geschikte niveau, zo dicht mogelijk bij de burger. Veel van ons milieubeleid is al Europees beleid bijvoorbeeld, want vervuiling stopt niet aan de grenzen. Dus er blijven zeker nationale (en/of regionale belangen).


Geef een reactie

