Bijgeloof

Examens en bijgeloof gaan bij mij hand in hand.  Ik neem bijvoorbeeld altijd mijn cursus mee naar het examen, terwijl ik er zelden of nooit nog in kijk ter plaatse.  Ook gebruik ik heel de examenperiode door dezelfde balpen.  Soms vind ik het zo onnozel dat ik me er tegen verzet, maar dan gebeurt er toch iets dat me van gedachten doet veranderen.  Bij rechtsfilosofie bijvoorbeeld had ik een  rood-zwarte rok aan.  Voor ik vertrok dacht ik, beter iets anders aan doen, want rood-zwart, dat gaat zeker vragen uitlokken over Marx, en Marx en ik dat gaat niet samen.  Maar iets anders aantrekken vond ik dan weer zo onnozel dat ik dacht: what the hell.  En de vragen?  Over Marx!

Voor ik vertrek kijk ik ook altijd naar een West Wing.  Meer nog, altijd naar dezelfde aflevering: The Supremes uit seizoen 5.  Met boekhouden dacht ik, beter naar Shut Down kijken om wat meer in de sfeer te komen. Resultaat?  Gebuisd!  Gisteren bij Handelsrecht dacht ik, bij boekhouden is het wel bewezen dat dat West Wing gedoe niet helpt, dus laat maar.  Resultaat?  Een vraag uit een stuk dat ik niet bekeken had!

Toegegeven, boekhouden had ik onvoldoende gestudeerd.  Dat stuk van Handelsrecht had ik niet bewust overgeslagen, was pure slordigheid van mijn kant, maar ik had het niet bekeken.  Daar kan de West Wing niets aan veranderen, maar voor de veiligheid (en voor de fun) toch maar een fragment uit The Supremes.

No comments yet

Geef een reactie

