Terug in Brussel

Sinds vanmorgen 9u ben ik terug in Brussel. De kaboutertjes zijn hier geweest want ons huis is gepoetst en opgeruimd. En dit kan ik heel erg apprecieren, ik was namelijk vertrokken in zeven haasten en had alles gauw gauw op hoopjes gelegd, je kent dat wel.

Ik ben nog behoorlijk onder de indruk na gisteren. Mijn vlucht was om 19 u Balinese tijd, dus ik was vertrokken op de conferentie rond 15 u 45. De conferentie was pas afgelopen rond 19u en het moet nog heel erg de moeite geweest zijn. Er stonden nog enkele belangrijke punten op de agenda: namelijk onder andere Ad Hoc Working Group (AWG): dat gaat over de verbintenissen van de Annex I landen (= de landen die Kyoto ondertekenden) voor de tweede verbintenisperiode na 2012. Dus zonder de VS. Maar wel met Canada die liefst hetzelfde doen als Amerika, dus niet echt meewerken. Maar onder druk van Australië is ook Canada aan boord gekomen, en daardoor staan er in deze beslissing wel becijferde doelen: namelijk dat de globale broeikasgasemissies moeten gereduceerd worden met 25 à 40% ten op zichte van 1990 tegen 2020. En nu wordt het interessant. Want in de beslissing over het onderhandelingsmandaat voor een globaal klimaatakkoord, mét de VS, staat er dat ALLE ontwikkelde landen VERGELIJKBARE inspanningen moeten doen. Alle industrielanden, uitgezonderd de VS, hebben Kyoto ondertekend en engageren zich om na 2012 grote reducties te realiseren. Vergelijkbare inspanningen is het uitgangspunt voor de onderhandelingen van de komende twee jaar, en vergelijkbaarheid zal dus uitgaan van die 25-40% die in de beslissing staat van de AWG.

Ik weet niet of dit voldoende duidelijk is (ben behoorlijk moe), if not, geef dan een yell in de comments. Maar nu ga ik eerst douchen en eten.

No comments yet

Geef een reactie

