Suez

Eergisteren zei iemand dat hij een gerucht zou gehoord hebben dat Suez, de groep die Electrabel in handen heeft, een onderzoek gestart zou zijn om na te gaan hoe ze de kritiek op kernenergie kunnen destabiliseren.  Het was niet meer dan een gerucht, we wisten niet eens of het waar was, en ach ja, dat Suez zich daarmee zou bezighouden, aannemenlijk misschien, maar zo voor waar namen we het toch niet aan.

Gisteren kreeg ik telefoon van TNS Dimarso, het marktonderzoeksbureau dat ook een aantal peilingen verzorgt.  Of ik wilde meewerken aan een onderzoek over de energiemarkt.  De enquêteur vertelde dat ze bezig waren met een onderzoek bij opinionleaders over de evolutie van de energiemarkt, en in het kader daarvan wilden ze graag de medewerking van elke politieke partij.  Wie is de opdrachtgever vroeg ik, en ik was me mentaal al aan het voorbereiden op wat rond de pot gedraai.  In het najaar bijvoorbeeld werd ik ook gevraagd mee te werken aan iets rond de terugbetaling van medicijnen, op vraag van een ander onderzoeksbureau.  Die weigerden te zeggen wie de opdracht gaf, “een bedrijf uit de farmaceutische sector”, maar als ik niet weet wie de opdracht geeft, werk ik ook niet mee.  En inderdaad die man begon uit te leggen wat TNS Dimarso was, en zei hij, de opdracht komt van … Suez.

Dus Suez doet effectief een onderzoek, schakelt daar zelfs een privébedrijf voor in, om na te gaan wat politici vinden over de evolutie van de energiemarkt.  De energiemarkt volgens Suez is natuurlijk zo klaar als een klontje: leve de kernenergie!  Ze blijven dat ook altijd herhalen, dat ze duidelijkheid willen over de wet op de kernuitstap, met name dan, over de levensduurverlenging van de Belgische kerncentrales.  Die zijn de cash cows van de energiegroep: volledig afgeschreven genereren ze monsterwinsten.  Kernuitstap 10 jaar uitstellen wil zeggen 7,3 miljard extra winst voor Electrabel/Suez.  Dus winsten veilig stellen, impliceert kernuistap weg, impliceert lobbywerk, politici, maar ook de brede bevolking bewerken.

Voor potentieel 7,3 miljard extra winst, daar kan je dan wel al eens een onderzoekje voor laten doen …

2 comments so far

  1. Johan Daniëls on

    Die lobby is inderdaad al een tijd bezig. Zo kreeg ik onlangs een les over “Duurzame energieprocessen”, mede opgesteld door Prof. W. D’haeseleer. Daarin werd gesteld dat kernenergie (natuurlijk) dé oplossing was voor al onze problemen. Het enige probleem was het afval. Niet het afval zelf, want daar “bestaan volledig veilige oplossingen voor”. Het enige probleem is dat deze oplossingen “nog niet maatschappelijk aanvaard worden”.
    Een vraag om meer uitleg leerde mij dat deze volledig veilige oplossing de opslag in bunkers was. Waarna nog maar eens werd benadrukt dat dit “wetenschappelijk bewezen 100% veilig” was. De aula met een groot aantal industriële en burgerlijk ingenieurs zat erbij en luisterde. En zweeg.

  2. Bruno de Kort on

    D’haeseleers visie op kernenergie is al langer dan vandaag gekend. Wel nogal sarcastisch dat hij kernenergie als duurzaam klasseert: de uranium voorraad is ook niet onuitputtelijk en de afvalproblematiek maakt het natuurlijk niet erg proper.

    Nu ik kan wel geloven dat de opslag in glas-vorm in bunkers veilig is. Ik heb geen enkel probleem om mijn huisje daar bovenop te bouwen als die dingen deftig gebouwd en gecontroleerd worden. De vraag is of we een maatschappij met deze verantwoordelijkheid willen opzadelen (en of we dit wel vertrouwen wel kunnen geven). Ik denk dat de meeste mensen dit niet kunnen en willen.

    Ik heb nog steeds geen deftig antwoord gehoord op de vraag welke energievorm we gaan gebruiken om het licht te laten branden als de kerncentrales sluiten.

    De uitstap uit kernenergie is iets wat serieus wat voorbereidingswerk (energiebewustzijn, verminderen van verbruik, zoeken naar alternatieven) vraagt. Iets waar we gisteren mee zouden moeten begonnen zijn in plaats van morgen.

    Van Suez kan je niet verwachten dat ze een geweten hebben: zo veel mogelijk winst maken, dat is de bedoeling. Het is aan de beleidsmakers om de regels zo te maken dat dit op een ethische manier kan.

    ir. Bruno de Kort


Geef een reactie

