Gas- en elektriciteitsprijzen

Elk jaar publiceert de Europese Commissie een verslag over de stand van zaken van de interne markt gas en elektriciteit.  Daarin wordt een overzicht gegeven of de lidstaten de Europese wetgeving goed en tijdig omgezet hebben, de situatie op de klein- en groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit, de evolutie van de prijzen, het gedrag van de consument, …

Globaal gezien zijn de prijzen voor gas en elektriciteit in België meer gestegen dan in de andere lidstaten, en meer dan het Europees gemiddelde.  Er is wel een verschil tussen gas en elektriciteit. 

De elektriciteitsprijzen stegen in de EU gemiddeld 2%, maar in België stegen ze 13%.  Slechts in twee landen is elektriciteit voor de gezinnen duurder: in Cyprus en in Ierland.  Voor u het steekt op de taksen: het gaat over prijzen zonder belastingen.

De prijzen voor gas zijn in de EU harder gestegen dan die van elektriciteit: gemiddeld tussen 5 en 7%. In België ook meer dan het Europese gemiddelde, hier zijn er 7 landen met hogere tarieven.  Het verslag vermeldt ook de prijsstijgingen voor de industrie een pak steviger zijn.

Globaal is de conclusie van de Europese Commissie dat de gas- en elektriciteitsmarkten nog te geconcentreerd zijn: teveel in handen van 1 of slechts enkele spelers.  Zo verwijst de Europese Commissie naar Nederland om die stelling hard te maken.  In Nederland liggen de prijsstijgingen beneden het EU-gemiddelde en de Europese Commissie wijt dat aan het hoge percentage klanten dat van leverancier verandert.  Dus zegt de Europese Commissie als er maar genoeg spelers zijn, en dus genoeg concurrentie dan werkt het wel.

Een conclusie die voor België al eerder te lezen was in een studie van de federale energieregulator, zeg maar waakhond, de CREG. Bij de prioriteiten staat daar in het eerste punt: de marktmacht van de dominante speler moet aangepakt worden.  Voor wie er nog aan zou twijfelen, de dominante speler in België is Electrabel.  Zegt de CREG: diens evenwichtig uitgebouwd machinepark, dat mede door te kunnen beschikken over versneld afgeschreven kerncentrales steeds de infra-marginale eenheden levert, is binnen België niet beconcurreerbaar. Passende maatregelen zijn absoluut vereist.

Ik kan nu al op een blaadje geven dat het Europese voortgangsrapport aanleiding zal geven tot een batterij parlementaire vragen.  Elke keer als er in de krant iets over prijsstijgingen verschijnt struikelen politici over elkaars voeten met een batterij aan voorstellen: maximumprijzen, sterke energieregulator, …  Niet dat er van al die aankondigingen door de meerderheid al iets ter harte is genomen.  Wat bevoegd minister Paul Magnette tot nu toe gedaan heeft is voornamelijk forfaitaire kortingen geven op gas en elektriciteit, 250 miljoen afluizen van Electrabel, en vooral regels gemaakt die ervoor zorgen dat het andere deel van uw factuur, met name de prijzen voor distributie, ook een pak zullen stijgen.  Daar bovenop loopt u als consument nog een daling van gemiddeld 20 euro op uw gasfactuur mis, omdat dankzij alweer Paul Magnette binnenkort de gastransittarieven anders worden bepaald (voor de goede verstaander: in het voordeel van Suez, in het nadeel van de consument).  Veel structureel (uitgezonderd dan de nieuwe regels voor distributie & transit) komt er dus niet bij kijken.

Marktmacht aanpakken?  Niets! Eigenlijk is de marktpositie van Electrabel altijd mooi beschermd geweest door de traditionele politici, en wie weet zelfs afgekocht voor die schamele 250 miljoen. Nochtans zijn er genoeg voorstellen, onder andere in de studie van London Economics, ook beoordeeld door de CREG, om iets te doen aan het opdelen van het productiepark van Electrabel. Productiepark opdelen impliceert meer spelers. Meer spelers, meer concurrentie, dus lagere prijzen.

Minister Q liet in december wel een balonnetje op.  Als Electrabel niet dringend, zoals afgesproken in de Pax Electrica, productiecapaciteit zou afstaan aan een andere speler, zou de groep een belasting gepresenteerd krijgen van 750 miljoen euro.  Nauwelijks enkele weken later kondigde Electrabel aan dat ze capaciteit ruilt met EON, en zo komt EON dan wat nadrukkelijker op de Belgische markt. Maar lagere prijzen zullen er niet komen: Electrabel maakt een beetje minder omzet en winst in ons land en een beetje meer in Duitsland.  EON op haar beurt maakt wat minder omzet en winst in Duitsland, wat meer in België.  Met andere woorden, ze doen elkaar de duvel niet aan en de consument zal er niets van merken. Van Q hebben we sindsdien niet veel meer gehoord.

Nochtans is het eigenlijk echt heel simpel.  De wet op de kernuitstap voorziet in een geleidelijke sluiting van de kerncentrales vanaf 2015. Het is het handigste en makkelijkste instrument om onze elektriciteitsmarkt te moderniseren, open te breken en concurrentieel te maken.  Door het sluiten van de kerncentrales worden we minder afhankelijk van 1 energiebron, en vooral van 1 energiespeler. Er komt plaats voor nieuwe productiecapaciteit, bij uitstek hernieuwbare energie, waardoor we de Europese energiedoelstellingen zullen halen. Stoppen met de wet in vraag te stellen impliceert eindelijk de broodnodige investeringen aantrekken en mogelijk maken. En de Belg die wint: meer jobs in de sector van hernieuwbare energie, een beter klimaat, meer concurrentie en dus lagere prijzen. 

Nu nog politici die niet verkocht zijn aan Electrabel.

Advertenties

2 comments so far

  1. Jan DM on

    Goed stuk!

  2. Koen Reynders on

    Eindelijk nog eens een politica die niet omgekocht is door grote industriële groepen zoals Suez.

    Nu nog een monsterscore voor Groen! en Ecolo en het echte werk kan beginnen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: